top of page

Wanneer ben je goed gegrond/geaard? - Belang van een goede gronding.

“Jij zult écht wat meer moeten aarden..”


Hoe vaak ik deze opmerking in het verleden wel niet kreeg. Ik vond het vooral een frustrerende opmerking. Ik vroeg de mensen dan hoe ik dat kon doen en ik kreeg vooral de antwoorden: "Visualiseer dat er wortels uit je voeten komen" of "visualiseer een bubbel om jezelf heen die je beschermt tegen energieën van buitenaf". Zoute voetenbadjes, het dragen van aardende edelstenen etc. kreeg ik ook mee als advies.


Ik kon visualiseren tot ik een ons woog, maar als ik in een situatie terechtkwam met veel prikkels, had dit weinig zin. De andere adviezen hielpen wel voor even, maar ik bevond me iedere keer weer in de situatie dat het me niet helemaal lukte echt te aarden.


De adviezen en visualisaties insinueerde, mijns inziens, dat je dingen van buitenaf nodig hebt om te gaan aarden/gronden. Wat ervoor zorgde dat ik steeds de aandacht buiten mezelf legde en dus juist meer bij mezelf vandaan ging.


Als sensitieveling (mag je zelf bedenken of je hieronder valt) schiet jouw zenuwstelsel in prikkelrijke en spannende situaties in de stressmodus. Op zo’n moment schiet je omhoog, in een vecht-, bevries-, vlucht- of pleasemodus, en ben je niet lekker gegrond in jezelf. Wat jouw lijf op dit moment nodig heeft, is het ontladen van de spanning die is ontstaan. En dit kan alleen als je weet hoe bij jezelf te blijven..


Maar.. Om jezelf te gaan leren aarden, is het in eerste instantie handig om te weten wat het nou inhoudt om wel of niet goed gegrond of geaard te zijn.


Wat betekent het om niet goed gegrond/geaard te zijn?

Wanneer je niet goed gegrond/geaard bent, heb je moeite met contact maken met de aarde, stroomt er vooral energie in je bovenste energiecentra, kan de levensenergie niet volledig door je heen stromen en afvoeren en heb je moeite met verbinden met anderen.

Wanneer er dan extra prikkels en energie van buitenaf komen, stapelt dat zich op in de bovenste regionen van jouw lichaam waardoor je o.a. spanning, duizeligheid, druk op de borst, hoge ademhaling, misselijkheid, oorsuizen, wazig zicht etc. kan ervaren.


Wat betekent goed gegrond/geaard zijn? Wat is het belang van een goede gronding?

Wanneer je goed gegrond/geaard bent, sta je in directe verbinding met de aarde en de kosmos. Je bewoont je volledige lichaam, bent helemaal in verbinding met jezelf, de levensenergie weet door je heen te stromen, prikkels glijden van je af en je kunt makkelijk verbinden met anderen. Je bevindt jezelf in een algehele ontspannen staat van zijn waarin je scherp bent en snel in beweging kunt komen.


Stappenplan voor een goede gronding/aarding

Een goede gronding staat o.a. voor het omarmen van jouw vrouwelijke energie. De energie die in onze maatschappij nog altijd in meer of mindere mate onderdrukt wordt. Waar staat de vrouwelijke energie voor? De vrouwelijke energie (die ieder mens dus van nature heeft), staat voor zachtheid en ontvankelijkheid. Voor creatiekracht en contact met de natuur. Denk aan 'Moeder Aarde' (en Vader Kosmos). Het is een energie die meer naar binnen is gericht; naar onze gevoelswereld. In deze energie wordt al het nieuwe geboren.. Uit de diepste donkerte, vanuit het groeien van de wortels, zal vanzelf een prachtige bloem bloeien.


Je hebt dus letterlijk, (haah, het lijkt alsof ik erover na heb gedacht, komt 'ie) éérst te voelen om echt te kunnen groeien. Eerst te duiken in die diepe donkerte, in jouw gevoelswereld, zodat je jouw wortels kunt laten groeien, voordat er daadwerkelijk iets nieuws tot bloei kan komen en je van kop tot wortel stevig staat.


Hoe voed je nu jouw gevoelswereld? Die wortels die je nodig hebt om stevig geankerd bij jezelf te kunnen blijven? Dat is, zoals ik al zei, door te voelen. Alleen om te voelen, bij je emoties aanwezig te blijven om deze vervolgens te kunnen loslaten, heb je eerst jouw zenuwstelsel te laten ontspannen. Want zoals ik in deze blog al zei: ‘Ons lichaam kan datgeen wat ons zenuwstelsel (nog) niet kan reguleren, niet loslaten!’


Stap 1: Breng je zenuwstelsel regelmatig in een ontspannen staat van zijn.

Dit kan o.a. door:

- Reiki;

- Massage;

- Meditatie;

- Bodyscan;

- Knuffelen met geliefden en/of huisdieren;

- Yin Yoga;

- Wandelen in de natuur;

- Jezelf aanraken: je handen op verschillende plekken op je lichaam laten rusten, of wrijven over je borst, benen, voeten, armen, schouders etc.

- Zitten in de natuur;

- Kijken naar kabbelend water;

- Luisteren naar rustgevende muziek;

- Knutselen;

- Een warm bad;

- Fysiek buiten bezig zijn;

- Jezelf uit stresserende omgevingen halen (denk aan je werk- of thuissituatie);

- Sporten (tot op zekere hoogte; te veel sport kan juist voor stress in het lijf zorgen en het zenuwstelsel juist weer meer onder spanning zetten).


Stap 2: Wees je bewust van jouw gevoelswereld en maak het vertrouwd.

Wanneer je je begeeft in die ontspanning, observeer dan eens welke gevoelens en/of emoties er (een beetje) omhoogkomen. Je hoeft er nog niks mee te doen, maar wees je er bewust van dat deze gevoelens en emoties in jou leven en dat je ze dus niet bent, maar hebt. Je draagt ze met je mee, het zijn een soort gasten die jou een boodschap komen brengen.

Misschien lukt het je al om wat toe te laten, wat te gapen, te boeren, of wat tranen te laten lopen.. Misschien heb je de behoefte om erover te schrijven, erover te praten met iemand of misschien hoef je er nog even niks mee. Wees zacht voor jezelf in dit proces en vertrouw erop dat je altijd krijgt wat je aankunt.


Stap 3: Blijf stap 1 en 2 herhalen en combineren. Merk op wat dit voor je doet.


Stap 4: Zoek begeleiding/ondersteuning voor het loslaten van grote gevoelens en/of emoties.

Merk je op dat er grote emoties en gevoelens aanwezig zijn en vind je het te spannend om dit alleen aan te gaan, ga dan op zoek naar een vaardige therapeut waar jij je prettig bij voelt, waar je in een veilige omgeving onder begeleiding die grote emoties los kunt laten. Wanneer je deze grote emoties los kunt laten (emotie is namelijk niet meer dan energie die jou vraagt om het in beweging te brengen), zullen de energieblokkades opheffen en dus niet meer voor stress in je lijf en zenuwstelsel zorgen. Dit zorgt ervoor dat je jouw blauwdruk van ‘altijd gespannen en alert zijn’ waar je iedere prikkel als intens ervaart, verandert naar een blauwdruk van ontspanning, rust en gegrondheid waar je iedere prikkel van je af kunt laten glijden.


Gegrond door het leven?: Eerst (veilig) voelen, dan groeien.


Liefs,


Milou


Omvat: Wanneer ben je goed gegrond/geaard? - Belang van een goede gronding

82 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page